ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
(προνήπια)
• Για όλες τις παρακάτω ενότητες φτιάχνουμε και δουλεύουμε με τα παιδιά κάρτες για τη γωνιά της γραφής στην οποία προσαρμόζουμε και το βιβλίο προνηπίων και το δουλεύουμε δυο φορές την εβδομάδα
• Στις κατασκευές τα παιδιά δουλεύουν με πηλό, τέμπερα, πινέλο, τυπώματα με κουπάτ, στένσιλ και τα χέρια τους. Κάνουμε κολάζ που έχουν κόψει τα παιδιά και στη ζωγραφική αυτοσχεδιάζουν.
Θεματικές ενότητες
1. Μία καλύτερη γνωριμία με το Φθινόπωρο
Με αφορμή τον τελευταίο μήνα του Φθινοπώρου, γνωρίζουμε λίγο καλύτερα την εποχή αυτή.
 Γνωρίζουμε τις αλλαγές που φέρνει το φθινόπωρο μέσα από εικόνες και πίνακες ζωγραφικής (Βαν Γκογκ, Ανρί Ματίς) που παρουσιάζουν δέντρα και βουνά
 Παρατηρούμε τα μορφολογικά στοιχεία του βουνού και παίζουμε με τις έννοιες «μικρό», «μεγάλο», «ψηλό» και «κοντό»
 Γινόμαστε μικροί ζωγράφοι και δημιουργούμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής με τα στοιχεία της εποχής (ζωγραφική-κολάζ)
 Κατασκευάζουμε κορνίζα για τον πίνακά μας και τα διακοσμούμε με μοτίβα, παίρνοντας ιδέες από τον πίνακα του Ανρί Ματίς
 Με αφορμή το παραμύθι «Δύο πολύ καλοί φίλοι: ο Φυλλοβόλος και ο Αειθαλής» γνωρίζουμε το φαινόμενο των φυλλοβόλων και αειθαλών δέντρων
 Παίζουμε μουσικοκινητικά παιχνίδια και παιχνίδια ταξινόμησης φύλλων, με βάση το μέγεθος, το σχήμα και το χρώμα
 Ομαδική εργασία: Ντύνουμε τους φίλους μας τον Φυλλοβόλο και τον Αειθαλή με τα φύλλα τους (ψαλίδι – κολάζ)
2. Το χοντρό μπουφάν φοράω και στο σχολείο πάω…
 Γνωριμία με την Χαρά την κούκλα της τάξης που ταξίδεψε από μακριά
 Εικαστικά παιχνίδια ταξινόμησης και αντιστοίχισης για να βοηθήσουμε τη Χαρά να διαλέξει τα κατάλληλα ρούχα για την εποχή
 Ομαδική εργασία: Φτιάχνουμε μία αλλαξιά χοντρά ρούχα να κάνουμε δώρο στη Χαρά για να την καλωσορίσουμε
 Μαθαίνουμε να ντυνόμαστε γρήγορα μέσα από κινητικά παιχνίδια (ομαδικά & ατομικά)
3. Από την ελιά στο λάδι και από το σιτάρι στο ψωμί…
 Γνωριμία με το δέντρο της ελιάς και το λάδι μέσα από «Το παραμύθι της ελιάς»
 Ενημερωνόμαστε για το μάζεμα της ελιάς μέσα από σχετικό βίντεο που περιγράφει τη διαδικασία
 Ομαδική εργασία: Δημιουργία ιστόγραμμα-κολάζ «Από την ελιά στο λάδι»
 Γινόμαστε ζωγράφοι με αφορμή τον πίνακα «Το μάζεμα ων ελαιών» του Θεόφιλου και δημιουργούμε τα δικά μας ελαιόδεντρα για να διακοσμήσουμε την τάξη μας
 Βοηθάμε η Χαρά την κούκλα της τάξης να κάνει την εργασία της για τον κύκλο του ψωμιού, συλλέγουμε τα στοιχεία που θα ολοκληρώσουν τη διαδικασία παραγωγής και μέσα από το παιχνίδι τη γνωρίζουμε κι εμείς (παιχνίδια σειροθέτησης και ταξινόμησης)
 Φτιάχνουμε την αγαπημένη λιχουδιά της Χαράς, ελαιόψωμο και εξοικειωνόμαστε με τα υλικά, την μέτρηση υλικών και τη διαδικασία του ζυμώματος
 Παίζουμε παιχνίδια εξοικείωσης με την αριθμητική βοηθώντας τη Χαρά να ταξινομήσει τις φρατζόλες στον φούρνο του μπαμπά της
4. Επέτειος του Πολυτεχνείου
 Μαθαίνουμε για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου μέσα από τραγούδια και φωτογραφικό υλικό
 Αναφερόμαστε στις έννοιες της Δημοκρατίας και της Δικτατορίας μέσα από το παραμύθι «Φασαρίες στο βυθό του ποταμού»
 Κατασκευάζουμε κόκκινα γαρύφαλλα για να τιμήσουμε τους φοιτητές του Πολυτεχνείου (κολάζ – ψαλίδι)
 Ομαδική εργασία: Κατασκευή πανό (γραφή – κολάζ)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΟΕΝΒΡΙΟΥ (ΠΡΟΝΗΠΙΑ)